Blogserie: Hoe gaat u in de toekomst geld verdienen met uw autobedrijf? (deel 1/4)

 

Technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat de automotive sector in rap tempo verandert. Onder meer elektrificatie, autonomie, connectiviteit en vernieuwende mobiliteitsdiensten hebben impact op het huidige businessmodel van uw autobedrijf.


Dit vereist aanpassingsvermogen van uw bedrijfsvoering vanuit verschillende invalshoeken: business, technologie en klantervaring. In deze blogserie schetsen we een aantal scenario’s met verschillende businessmodellen die in de toekomst interessant kunnen zijn voor uw autobedrijf. Aan de hand van interviews met onze expert Leander Engelbertink (Chief innovations, TOI Opleidingen) vertellen wij u meer.


In 2030 zal veertig procent van alle nieuw verkochte auto’s in Europa elektrisch zijn. Dat blijkt uit het meest recente Digital Auto Rapport van Strategy&, onderdeel van accountants- en advieskantoor PwC.In de komende jaren stijgen de productie- en ontwikkelingskosten van auto’s met 20 tot 40%. Tegelijkertijd dalen de inkomsten uit de traditionele driehoek van autoverkopen, onderdelenverkoop en aftersales met ruim 20% . Daarnaast krijgen autobedrijven te maken met een krimp van het aantal werknemers in de sector tot 2030 met tenminste 50%. De technici die overblijft krijgt te maken met een transitie van de traditionele maakindustrie naar elektronica en software.

Deze veranderingen hebben gevolgen voor het businessmodel van uw autobedrijf. Het is daarom goed om te kijken naar vernieuwende businessmodellen doormiddel van scenario’s. Zo een scenario kan u een beeld geven wat in de toekomst mogelijk is.

Het hoeft niet te betekenen dat u als bedrijf voor één specifiek scenario kiest. Het kan ook een combinatie zijn van verschillende scenario’s. Uiteindelijk kiest u als bedrijf wat zelf het beste binnen uw bedrijfsvoering past. TOI Opleidingen geeft met deze blogserie alleen aan wat de mogelijkheden zijn en wat wij hierin voor u als bedrijf kunnen betekenen.


Scenario 1: Een autobedrijf gaat verschillende soorten elektrische voertuigen aanbieden

In scenario 1 gaan we uit van een autobedrijf die in de toekomst verschillende soorten elektrische voertuigen (mobiliteit) gaat aanbieden/ verkopen. Naast het aanbieden van auto’s gaat uw autobedrijf bijvoorbeeld elektrische motoren, scooters, fietsen en steps en EV en Fuel Cell EV verkopen.


Hoe komt een autobedrijf eruit te zien als zij verschillende soorten elektrische voertuigen gaan aanbieden? 

Leander: ‘U moet als autobedrijf insteken op generieke kennis. Elektrische voertuigen hebben iets gemeen. De generieke onderdelen zijn bij alle elektrische voertuigen vergelijkbaar. Hierdoor kunt u een breed scala aan elektrische voertuigen servicen.’

Leander: ‘Er staan in de toekomst verschillende type voertuigen in de showroom. U bent niet meer alleen een autobedrijf maar klanten kunnen ook met een step bij u terecht. Naast de generieke kennis kunt u zich specialiseren. Neem als voorbeeld batterijtechnologie. U kunt batterijen gaan servicen en repareren. Niet alleen voor auto’s maar ook voor een fiets. Hierdoor ontstaan bedrijven die zich gaan profileren als batterijspecialist. Dit gebeurt al in Europa maar u ziet het in Nederland ook ontstaan.’


Hoe verandert de rol van de autotechnicus hierin?

Leander: ‘In de huidige situatie heeft u drie soorten monteurs: de reparatie monteur, de service monteur en de diagnose monteur. In de toekomst heeft u twee soorten monteurs: de service monteur en diagnose monteur. De service monteur zal blijven bestaan aangezien elke auto: banden, ruitenwissers, filters, verlichting en remmen behoudt. Hier blijft service voor noodzakelijk.’

Leander: ‘Daarnaast heeft u de specialist. Een van zijn of haar specialisme kan connectiviteit of telematica zijn. De auto is geconnected en er hangt software aan. Dat moet geüpdatet en aangepast worden door de IT specialist.’

‘Een ander specialisme is autonoom rijden. Daar zitten allerlei voorwaarden en werkzaamheden aan vast. Er zitten allerlei sensoren om de auto heen. Dit vraagt om specialistische kennis. Tenslotte is er ook nog een specialist voor de batterijen (het hoogvolt systeem).’

 

Wat betekent dit voor de traditionele autoverkoper van uw autobedrijf? 

Leander: ‘De traditionele autoverkoper is straks een mobiliteitscoach. Diegene verdiept zich in de klant en het mobiliteitsvraagstuk. Deze mobiliteitscoach maakt een plan en biedt twee of drie scenario’s aan hoe iemand zijn mobiliteitsvraagstuk kan invullen. Het moet geen verschil maken of dit een particuliere- of zakelijke klant is.’


Welke gevolgen heeft dit voor de werkplaats van uw autobedrijf? 

Leander: ‘De werkplaats zal anders ingericht worden. Enerzijds heeft u de traditionele werkzaamheden die blijven, anderzijds heeft u specialistische werkzaamheden. Als u batterijen gaat repareren, is er een andere ruimte en apparatuur noodzakelijk. Zo ontstaat er een hoek waar apart wordt gewerkt aan hoogvolt. Daarnaast krijgt u een apart gedeelte waar wordt gewerkt aan software en autonomie. ‘


Welke voordelen heeft het aanbieden van verschillende soorten elektrische voertuigen voor een autobedrijf? 

Leander: ‘U kunt een totaalpakket aanbieden aan klanten. Vooral voor zakelijke klanten is dit interessant. Zij hebben namelijk verschillende type mobiliteit en voertuigen. Op deze manier kunt u van elektrische fiets tot aan vrachtwagens aanbieden. Maar ook bij particulieren kunt u meer gaan aanbieden. Hierdoor gaat u zich verbreden in uw dienstverlening. Het traditionele businessmodel zal langzaamaan verdwijnen en wordt vervangen door de elektrificatie van voertuigen. Door het totaalpakket pikt u overal een graantje van mee.’


Wat kan TOI Opleidingen hierin betekenen voor autobedrijven die in de toekomst kiezen voor het businessmodel van scenario 1 (het aanbieden/ verkopen van verschillende elektrische voertuigen)?

Leander: ‘TOI Opleidingen kan generieke en specialistische kennis aanbieden. Met generieke kennis bedoelen we de elektrische aandrijving die generiek is en bij specialistische kennis verdiepen we ons bijvoorbeeld in de hoogvolt batterij. Wij hebben de wettelijke kennis en voldoen aan de NEN-normen. Daarnaast ontwikkelen wij soft-skills bij uw personeel. Denk aan het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden, oplossingsgerichtheid en strategisch denken. Dus op een andere manier met klanten omgaan. Nog meer focus op dienstverlening. Daarnaast kunnen wij IT skills aanbieden.’