Blogserie: Hoe gaat u in de toekomst geld verdienen met uw autobedrijf? (deel 2/4)

 

Technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat de automotive sector in rap tempo verandert. Onder meer elektrificatie, autonomie, connectiviteit en vernieuwende mobiliteitsdiensten hebben impact op het huidige businessmodel van uw autobedrijf.


Dit vereist aanpassingsvermogen van uw bedrijfsvoering vanuit verschillende invalshoeken: business, technologie en klantervaring. In deze blogserie schetsen we een aantal scenario’s met verschillende businessmodellen die in de toekomst interessant kunnen zijn voor uw autobedrijf. Aan de hand van interviews met onze expert Leander Engelbertink (Chief innovations, TOI Opleidingen) vertellen wij u meer.


Scenario 2: Een autobedrijf die zich volledig gaat richten op duurzaamheid. Bijvoorbeeld op de verkoop van zonnepanelen, elektrische voertuigen, laadpalen en zonneboilers. 

In scenario 2 gaan we uit van een autobedrijf die zich volledig gaat richten op duurzaamheid. Naast het aanbieden van elektrische voertuigen, gaan zij ook zonnepanelen, laadpalen en zonneboilers aanbieden. Het autobedrijf wordt een duurzaamheidsspecialist.


Hoe komt een autobedrijf eruit te zien als zij zich volledig gaan richten op duurzaamheid? 

Leander: ‘Een autobedrijf wordt een duurzaamheidsmobiliteitscenter. Er zal een sterke koppeling tussen duurzaamheid en mobiliteit blijven. Het wordt geen installatiebedrijf die af en toe ook een auto verkoopt. Ze pakken het veel breder aan. Deze toekomstige autobedrijven pakken het duurzaamheidsverhaal (energie opwekken, opslaan en omzetten) erbij. Vervolgens zetten ze dat op meerdere manieren weg onder andere voor mobiliteit.‘

‘Als duurzaamheidsmobiliteitscenter is het van belang dat u ontzorgt. Het ontzorgen in duurzame mobiliteit. De eerste vraag die u hierbij stelt is: op welke duurzame/ slimme manier kan er worden omgegaan met energie en mobiliteit? Deze vraag moet u als duurzaamheidsmobiliteitscenter stellen aan een bedrijf. Dit levert voor de klant een stukje maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) op maar ook de C02-voetafdruk. Bedrijven worden steeds meer aangekeken op hun Co2-voetafdruk. In de toekomst zal het niet onwaarschijnlijk zijn dat bedrijven extra kosten gaan betalen. Zij kunnen hier nu al op inspelen. Wanneer bedrijven bezig zijn met het verlagen van hun C02-voetafdruk zal dit automatisch gaan leiden tot lagere kosten. Daarnaast kan het verduurzamen voor bedrijven ook lonen. Zonnepanelen hebben namelijk een hoger rendement dan geld op de bank.’

‘U kunt dit als duurzaamheidsmobiliteitscenter op verschillende manieren gaan doen door bijvoorbeeld de mobiliteit van klanten slim te gaan inrichten via apps of een platform. Zodat het bedrijf uiteindelijk minder voertuigen nodig gaat hebben. Het verdienmodel voor u als duurzaamheidsmobiliteitscenter zit dan in het platform. Maar u kunt er ook voor kiezen om deelauto’s in te zetten bij uw klanten. ‘U kunt klanten ook gaan adviseren hoe zij energie op een duurzame manier gaan opwekken. Wat zijn daarin de mogelijkheden? Dat kunnen zonnepanelen zijn maar ook windenergie. U kunt advies op maat geven.’

‘De volgende vraag is hoeveel energie het bedrijf nodig heeft? Of heeft het bedrijf misschien een overschot? Mocht dit laatste het geval zijn, bestaan er dan ook mogelijkheden om het te vermarkten? Bijvoorbeeld door laadpalen. Bedrijven kunnen hun laadpalen openbaar zetten, zodat andere mensen stroom van deze laadpalen kunnen tanken.’


Hoe verandert de rol van de autotechnicus hierin?

‘Voor de autotechnicus zijn er gestandaardiseerde werkzaamheden. U moet dan denken aan service en aanleg. Daar bedoel ik niet alleen de service van een auto mee maar ook de service van een laadpaal. Om de zoveel tijd moet een laadpaal gereinigd, geïnspecteerd en voorzien worden van nieuwe filters. De autotechnicus kan de ene dag aan een elektrische auto werken en de andere dag aan een laadpaal.’


Wat betekent dit voor de traditionele autoverkoper van uw autobedrijf?

‘Om een duurzaamheidsmobiliteitscenter te worden, heeft u verschillende expertises op het gebied van windmolens, laadpalen, energieopslag en waterstof nodig. De autoverkoper krijgt de rol van een mobiliteitsadviseur/ duurzaamheidsadviseur. Waarbij ieder zijn eigen expertise heeft. Hij of zij bekijkt per situatie het (duurzame) mobiliteitsvraagstuk en draagt oplossingen aan. ‘

‘De mobiliteitsadviseur komt te werken in een soort experience room. In deze experience room krijgt de klant een touch en feel met duurzaamheid en mobiliteit. Daarbij is het mogelijk voor de klant om het duurzaamheidsvraagstuk virtueel in te richten. Degene kan doormiddel van augmented reality of virtual reality zijn of haar woning digitaal ontwerpen. Door bijvoorbeeld een elektrische auto en laadpaal voor de deur neer te zetten of zonnepanelen op het dak te plaatsen.‘

 

Welke gevolgen heeft dit voor de werkplaats van uw autobedrijf?

Een werkplaats heeft medewerkers die gestandaardiseerde werkzaamheden uitvoeren zoals service en aanleg en specialisten nodig. Deze specialisten moeten storingen gaan verhelpen aan systemen. Bijvoorbeeld aan zonnepanelen, elektrische auto’s en batterijpakketten. Wanneer een specialist aan het werk gaat bij een energieopslag dan heeft hij te maken met vergelijkbare batterijpakketten als die in een elektrische auto zitten. Het moment dat een specialist batterijpakketten van een elektrische auto diagnosticeert dan kan hij dezelfde diagnose ook doen in een huisinstallatie waar batterijpakketten aanwezig zijn.’

“De werkplaats krijgt een ruimte waar aan hoogvoltsystemen wordt gewerkt. In deze ruimte kan gewerkt worden aan een batterijpakket, elektrische auto of een bijvoorbeeld een omvormer van zonnepanelen. Klanten kunnen voor het gehele vraagstuk van duurzaamheid en mobiliteit bij u terecht. ‘

 

Welke voordelen heeft het richten op de verkoop van duurzaamheid voor een autobedrijf? 

‘Met een duurzaamheidsmobiliteitscenter bent u een totaaloplosser op het gebied van duurzaamheid en mobiliteit. Uw markt is breed en hierdoor minder gevoelig voor conjunctuur. Mobiliteit kan in bepaalde periode verminderen. Maar het stuk energieopwekking en duurzaamheid blijft doorgaan. Hierdoor ontstaat er een grotere risicospreiding.’

 

Wat kan TOI Opleidingen hierin betekenen voor autobedrijven die in de toekomst kiezen voor het businessmodel van scenario 2 (Een autobedrijf die zich volledig gaat richten op duurzaamheid. Bijvoorbeeld op de verkoop van zonnepanelen, elektrische voertuigen, laadpalen en zonneboilers.

‘TOI Opleidingen kan generieke- en specialistische kennis aanbieden. Met specialistische kennis bedoelen we de techniek maar ook IT skills. Uw technici gaan bijvoorbeeld werken met apps en platforms. Zij moeten weten hoe ze met deze software omgaan. Daarnaast kan TOI Opleidingen de certificering organiseren. In de vorige blogserie hebben het gehad over de NEN 9140 (certificering voor elektrische auto’s). In dit scenario hebben we te maken met twee, voor de autobranche, nieuwe normen. Namelijk de NEN 3140 en de NEN 1010. Deze certificeringen heeft u nodig om een installatie in een woning te servicen of aan te leggen.’