Blogserie: Hoe gaat u in de toekomst geld verdienen met uw autobedrijf? (deel 3/4)

 

Technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat de automotive sector in rap tempo verandert. Onder meer elektrificatie, autonomie, connectiviteit en vernieuwende mobiliteitsdiensten hebben impact op het huidige businessmodel van uw autobedrijf.


Dit vereist aanpassingsvermogen van uw bedrijfsvoering vanuit verschillende invalshoeken: business, technologie en klantervaring. In deze blogserie schetsen we een aantal scenario’s met verschillende businessmodellen die in de toekomst interessant kunnen zijn voor uw autobedrijf. Aan de hand van interviews met onze expert Leander Engelbertink (Chief innovations, TOI Opleidingen) vertellen wij u meer.


Scenario 3: Een autobedrijf gaat abonnementen verkopen en deelauto’s verhuren

In dit scenario gaan we uit van een autobedrijf die in de toekomst mobiliteitsabonnementen gaat aanbieden en deelauto’s gaat verhuren.


Hoe komt een autobedrijf eruit te zien als zij abonnementen gaan verkopen en deelauto’s gaan verhuren?

Leander: “Autobedrijven zullen gebruik moeten maken van internet en online mediakanalen zoals social media. U moet een andere manier vinden om mensen te bereiken. Abonnementen worden namelijk grotendeels online afgesloten.

“U kunt abonnementen in verschillende vormen aanbieden door bijvoorbeeld alleen een auto aan te bieden maar dit kan ook in combinatie zijn met openbaar vervoer. Daarnaast kunt u de keuze maken of u een vast of variabel bedrag per maand vraagt. De mogelijkheden zijn enorm.”

“Er zijn steeds meer bedrijven die platformen aanbieden waarop deelauto’s worden aangeboden. Denk aan Snappcar en Car2go. Deze ontwikkelingen staan voor autobedrijven nog in de kinderschoenen als we praten over abonnementsvormen. Het biedt wel mogelijkheden om deze diensten naast uw huidige cashcow aan te gaan bieden.  U kunt er ervaring mee opdoen om dit businessmodel te laten groeien. In China zijn deze ontwikkelingen al veel verder. Gemiddeld maakt iemand uit Beijing of Shanghai al 1 keer per week gebruik van een deelauto in combinatie met een abonnement.”


Hoe verandert de rol van de autotechnicus hierin?

“Op het moment dat u abonnementen gaat verkopen en deelauto’s gaat aanbieden, is het noodzaak dat een autotechnicus deze gaat monitoren. Hierdoor krijgt u inzichtelijk waar uw deelauto’s stilstaan en waar ze rijden. Zo kunt u zien welke auto bijvoorbeeld een foutcode geeft of welke een lege accu of tank heeft. Door de monitoring kunt u de auto’s op de juiste momenten binnenhalen voor onderhoud. U heeft een uptime en een downtime. Daarin is het van belang dat de auto zoveel mogelijk uptime heeft. Op de momenten dat het downtime is, dan is het zaak om de auto’s schoon te maken, te servicen en eventueel de APK te doen als dit nodig is. Een autotechnicus moet op een slimme manier gebruikmaken van deze monitoring.”


Wat betekent dit voor de traditionele autoverkoper van uw autobedrijf? 

“Het is voor de traditionele autoverkoper noodzaak om een nieuwe doelgroep aan te boren. Naast de verkoop van auto’s zult u abonnementsvormen of deelauto’s gaan aanbieden aan een nieuwe doelgroep. U zult zich als autoverkoper moeten verdiepen in deze doelgroep en hier voelsprieten voor ontwikkelen. Hoe kan ik deze doelgroep bereiken, hoe kan ik ze een advies geven en hoe kan ik ze een goed aanbod doen? Dit zijn allemaal dingen waar u over na zult moeten denken. De klant wilt namelijk ontzorgd worden.”



Welke gevolgen heeft dit voor de werkplaats van uw autobedrijf? 

“Het is belangrijk dat een technicus in de werkplaats de monitoring van de deelauto’s doet. Dit zijn de deelauto’s, elektrische fietsen, elektrische scooters of andere vervoersmiddelen die in de abonnementsvorm lopen. Deze technicus moet de vervoersmiddelen naar binnen halen. Vervolgens kunnen andere technici in de werkplaats hiermee aan de slag gaan. Op dat moment is het een ingepland voertuig. Hierdoor is het voertuig niet heel anders als wanneer een klant die een voertuig bezit naar de werkplaats toekomt voor onderhoud”.

“Het staat en gaat met monitoring en er slim mee omgaan. Door deelauto’s op de juiste plekken neer te zetten. Stel er is een evenement of koopzondag zet dan op bepaalde hotspots extra auto’s neer. En maak dit vervolgens kenbaar via een app of door middel van marketing.”


Welke voordelen heeft het verkopen van abonnementen en het verhuren van deelauto’s? 

“Het voordeel van het verkopen van abonnementen is dat u een constantere cashflow heeft. Een ander voordeel is dat u het onderhoud beter kunt inplannen. Door de monitoring ziet u namelijk wanneer een deel auto een storing heeft. Het is minder ad hoc en hierdoor kunt u het slimmer inplannen. Door de abonnementsvorm krijgt u waarschijnlijk ook een hechtere band met de klant. Bij het bezit van een auto is dit een ander verhaal. Bij een onderhoudsbeurt kan de klant namelijk ook terecht bij een andere garage. Tenslotte krijgt uw autobedrijf inzicht in de mobiliteit en vervoersbewegingen van een klant. Dit kan een particuliere klant zijn maar ook een zakelijke klant. Door de verkregen data te analyseren is de klant nog beter opmaat te adviseren in het mobiliteitsvraagstuk.”


Wat kan TOI Opleidingen hierin betekenen voor autobedrijven die in de toekomst kiezen voor het businessmodel van scenario 3 (het verkopen van abonnementen en verhuren van deelauto’s)?

“TOI Opleidingen kan inspiratiesessies organiseren bij uw autobedrijf. Daarin voeren we een bedrijfsanalyse uit en kijken we naar uw huidige businessmodel. Vervolgens kijken we naar de trends en ontwikkelingen. Wanneer u abonnementen gaat verkopen of deelauto’s gaat verhuren is het van belang dat het een stukje DNA van uw autobedrijf wordt. Het werkt namelijk niet als u het er even bij doet. Het moet echt onderdeel van het bedrijf worden.”