Blogserie: Hoe gaat u in de toekomst geld verdienen met uw autobedrijf? (deel 4/4)

 

Technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat de automotive sector in rap tempo verandert. Onder meer elektrificatie, autonomie, connectiviteit en vernieuwende mobiliteitsdiensten hebben impact op het huidige businessmodel van uw autobedrijf.


Dit vereist aanpassingsvermogen van uw bedrijfsvoering vanuit verschillende invalshoeken: business, technologie en klantervaring. In deze blogserie schetsen we een aantal scenario’s met verschillende businessmodellen die in de toekomst interessant kunnen zijn voor uw autobedrijf. Aan de hand van interviews met onze expert Leander Engelbertink (Chief innovations, TOI Opleidingen) vertellen wij u meer.

Scenario 4: Een autobedrijf gaat (volledig) digitaal worden (oriëntatie + verkoop online)

In scenario 4 gaan we kijken hoe autobedrijven eruit komen te zien als zij gaan digitaliseren. 


Hoe komt een autobedrijf eruit te zien als zij digitaal worden? 

Leander: “U moet het eigenlijk gaan zien als de Tesla-manier. Een auto van Tesla wordt online via de website betaald en besteld. Een Teslacenter is geen verkoopcenter. Het is een center waar u samen met een medewerker achter een beeldscherm gaat om een auto samen te stellen. De betreffende persoon vult zelf zijn of haar persoonsgegevens in en doet online de betaling. Degene die adviseert is niet aan het verkopen maar heeft meer een adviserende rol. “

“Het bestellen van een auto zal in de toekomst steeds meer online plaatsvinden. Tesla is een platte organisatie en maakt geen gebruik van importeurs en dealers. Wat ik hiermee wil aangeven is dat dit haaks staat op wat de gevestigde orde van bekende automerken doen. Zij maken wel gebruik van importeurs en dealers. Waar het in de toekomst naartoe kan gaan, is dat mensen bijvoorbeeld online via de Mediamarkt een auto bestellen. De bestelling gaat vervolgens direct door naar de fabriek zonder tussenkomst van een dealer of importeur.”

 

Hoe verandert de rol van de autotechnicus hierin?

“De handelingen van een autotechnicus veranderen niet. De manier waarop de auto in de werkplaats komt verandert wel. Dit komt door de digitalisering van de automotive sector. Hiermee wordt het een online verhaal. Er zijn twee opties. Of het autobedrijf is geconnected met de auto waardoor hun kunnen inzien wanneer de auto een service benodigd of een storing heeft. De autotechnicus kan vervolgens actie ondernemen en de auto naar binnen halen. Een andere optie is dat de fabrikant naar een klant een berichtje stuurt met daarin de oproep dat de auto een servicebeurt nodig heeft. De fabrikant kan vervolgens een lijst met dealerbedrijven of een servicepunt toesturen voor onderhoud. De klant heeft dan zelf de keuze waar hij of zij het onderhoud laat uitvoeren.”

 

Wat betekent dit voor de traditionele autoverkoper van uw autobedrijf? 

“U gaat mensen de mogelijkheid bieden om online een auto aan te schaffen. Een traditionele autoverkoper zal meer in de adviserende rol gaan treden. Daarin gaat hij of zij zich dienstverlenend opstellen. U kunt de traditionele autoverkoper van de toekomst een ‘mobiliteitscoach’ noemen. Degene gaat samen met de klant kijken wat de vervoersbewegingen zijn. Bij een zakelijke klant wordt gekeken wat de mobiliteitsvraag is en daarop stemt de mobiliteitscoach een pakket samen. Als autobedrijf heeft u dan een platform waarop deze pakketten staan aangeboden. Klanten voeren als kengetallen hun wagenpark in, het aantal kilometers en de vervoersbewegingen in. Vervolgens komen er een aantal opties uit. Hierin wordt een onderscheid gemaakt tussen particuliere- en zakelijke mogelijkheden. Tenslotte heeft de klant nog contact met de mobiliteitscoach om het mobiliteitsvraagstuk daadwerkelijk in te richten en eventueel een stuk aftersales hoe de klant dit precies moet gaan doen.”

“Het platform gaat over de vervoersbeweging van de klant. Er worden oplossingen aangeboden als het gaat om EV (hoe de klant denkt te gaan opladen.) Zo rolt er een offerte uit voor bijvoorbeeld laadpalen of wallboxen. U kunt met dit platform zelfs zo ver gaan dat u meedenkt omtrent duurzaamheid. Dus op welke duurzame manier kunnen we stroom opwekken voor het wagenpark? Dit kan bijvoorbeeld met zonnepanelen of windenergie. Hier kan een bedrijf aan gekoppeld worden die de stroomvoorziening kan faciliteren. Er komt in het platform een duurzame keuzeoptie. Vanuit dat ene platform wordt dan alles aangeboden. De mobiliteitscoach wordt daarin de begeleider in het gehele proces. In feite gaat de traditionele autoverkoper projectmatig werken met kleine projecten. Voor particulieren zullen dit mini projecten zijn maar voor zakelijke klanten kunnen dit grotere projecten zijn.”

 

Welke gevolgen heeft dit voor de werkplaats van uw autobedrijf? 

“De auto’s die worden verkocht staan in verbinding met de werkplaats door middel van een track & trace. De autotechnicus kan hierdoor inzien wanneer de auto service nodig heeft. Bij zakelijke klanten kunt u kijken naar de up- en downtime. In een downtime moet een autobedrijf de auto binnenhalen, zodat het voor de klant niet belastend is. Maar ook om ervoor te zorgen dat een autobedrijf continuïteit houdt.“

 

Welke voordelen heeft het als een autobedrijf gaat digitaliseren? 

"De binding met de klant wordt versterkt door de digitalisering. Het zorgt er namelijk voor dat de klant wordt ontzorgd in service. Hierdoor is de continuïteit van een autobedrijf meer gewaarborgd.” 

 

Wat kan TOI Opleidingen hierin betekenen voor autobedrijven die in de toekomst kiezen voor het businessmodel van scenario 4?

“TOI Opleidingen kan hiervoor inspiratiesessies organiseren. Wij kunnen bedrijven meenemen in de toekomstige trends en ontwikkelingen binnen de automotive sector. Zo kunnen we de kansen en bedreigingen laten zien en bespreken. Bijvoorbeeld door middel van een SWOT-analyse of marktonderzoek. Dit kunnen we samen met het bedrijf doen.”